Wel of geen vitamine D pil?

Wel of geen Vitamine D slikken?

Belangrijke functies van vitamine D zijn:
• Helpt Calcium metabolisme en de absorptie in de darmen.
• Ondersteunt het immuunsysteem en het zenuwstelsel
Helpt de insulinegevoeligheid te reguleren.
Het is zeer belangrijk. Echter meer is niet altijd beter.

Het heeft mij even geduurd voordat wat ik nu ga vertellen echt binnen was gekomen. Ook staat dit stuk al meer dan een jaar in de stijgers.
Ik hoor graag wat jou mening is na het lezen van dit stuk.

Vitamine D wordt vaak beschouwd als een vitamine, maar het is eigenlijk een hormoon.

Samenvatting:

Vitamine D is een vet-oplosbaar hormoon dat wordt gemaakt uit cholesterol door de lever en nieren, met behulp van magnesium als cofactor. Een tekort aan vitamine D kan worden veroorzaakt door een tekort aan magnesium, weinig tijd buiten doorbrengen, een dieet met weinig verzadigde vetten en weinig voedingsmiddelen rijk aan retinol (vitamine A). Bloedtesten geven vaak alleen de opgeslagen vitamine D-waarde weer en geven daarom niet het totale beeld. Inname van vitamine D zonder de juiste cofactoren kan ondoeltreffend zijn. Het is belangrijk om voldoende tijd buiten door te brengen en een dieet met verzadigde vetten en voedingsmiddelen rijk aan retinol te eten om een gezonde vitamine D-waarde te behouden.

Inflammation and vitamin D: the infection connection

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25048990/
Laag serum 25(OH)D wordt ook gevonden bij gezonde personen die worden blootgesteld aan voldoende zonlicht. Ondanks de toegenomen vitamine D-supplementatie nemen ontstekingsziekten toe. De huidige methode om vitamine D-status vast te stellen kan fout zijn. Het niveau van 25(OH)D weerspiegelt niet altijd het niveau van 1,25(OH)2D. Beoordeling van beide metabole producten onthult vaak verhoogde 1,25(OH)2D, wat aangeeft abnormale vitamine D-endocriene functie.
Bevindingen: Dit artikel bekijkt de invloed van vitamine D op het immuunsysteem, onderzoekt de mythen over vitamine D-fotosynthese, bespreekt manieren om vitamine D-status nauwkeurig te beoordelen, beschrijft de risico’s van supplementatie, legt uit het effect van aanhoudende infectie op vitamine D-metabolisme en presenteert een nieuwe immunotherapie die bewijs biedt van een verband tussen infectie en ontsteking.


Conclusie: Sommige autoriteiten geloven nu dat laag 25(OH)D een gevolg is van chronische ontsteking in plaats van de oorzaak. Onderzoek wijst op een bacteriële etiologie pathogenese voor een ontstekingsziekte die resulteert in hoge 1,25(OH)2D en lage 25(OH)D. Immunotherapie, gericht op het uitroeien van persisterende intracellulaire pathogenen, corrigeert verstoord vitamine D-metabolisme en lost ontstekingssymptomen op.

Een hoog inactief (125OH) vitamine D put retinol in je lever uit. En omgekeerd een te hoog retinol blokkeert vitamine D.
Retinol en vitamine D horen dus in balans te zijn, net als calcium en magnesium.
Zo is de optimale ratio drie maal zoveel retinol dan vitamine D.

Het gaat allemaal om balans.
We nemen magnesium en retinol onder de loep.

Waarom heeft niemand het meer over retinol?

Onze over grootouders wisten het wel en namen levertraan, aten nog veel (gezonde) dierlijke vetten en waren de hele dag buiten.

Nu spreekt men meestal over beta-caroteen als het gaat om vitamine A. Echter, de meeste Nederlanders kunnen deze niet of moeilijk omzetten in hun lever naar de actieve vitamine A retinol.

Maar waarom is dit zo belangrijk.
Retinol is essentieel om ijzer te circuleren en zo verantwoordelijk voor onze ENERGIE.
Als je buiten in de zon bent komt er licht in je ogen, als je tenminste geen bril of contactlenzen draagt.
Het licht in de ogen activeert de retinol in je lever.

We verkalken en krijgen Osteoporose.


Bij een hoge (25OH) D komt er te veel calcium vrij in de darmen.
Vitamine D gaat opzoek naar magnesium in zijn poging de 125OH om te zetten naar 1.25OH.
Helaas hebben de meeste van ons een tekort aan magnesium en komt er geen conversie.

Spanning in ons lichaam zoals op de foto hieronder vertegenwoordigd stress in je lichaam. Veel mensen voelen deze spanning niet omdat ze er gewenst aan zijn geworden.
Stress = overleven “ Fight flight”.
Spieren krijgen nu voorrang en niet onze vertering.
Je kunt nu voedingsstoffen moeilijk aanvullen.
Vandaar dat ik het ook altijd heb over voetenbadjes met magnesium of epson zouten ipv. pillen.

Dit is heel goed zichtbaar op de thermografie foto’s op de schouders en rug hier.

Wanneer er sprake is van stress en of ontstekingen, is er een tekort aan magnesium dan kan de opgeslagen vorm 125OH omgezet worden naar de actieve vorm 1.25OH.

Met andere woorden, een tekort aan vitamine D? De kans groot dat je een tekort aan magnesium hebt.
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/3840173/
https://bmcmedicine.biomedcentral.com/articles/10.1186/1741-7015-11-187

Alle enzymen die vitamine D activeren hebben magnesium nodig, magnesium fungeert als cofactor in de enzymreacties in de lever en nieren.
Een laag magnesium = een hoog calcium = verkalkingen ook in de BORSTEN
Maar ook botontkalking.
Magnesium reguleert calcium.

New study links excessive amounts of vitamin D to onset of atrial fibrillation

Wist je dat teveel calcium in het bloed kan leiden tot hartritmestoornissen? Dit is een punt dat ik al vele malen benadrukt heb, in mijn pogingen om mensen te waarschuwen voor de gevaren van dit hormoon. Recentelijk heeft een onderzoek aangetoond dat er een verband bestaat tussen een overmaat aan vitamine D en het optreden van atriumfibrillatie.

In deze studie werden patiënten met normale niveaus van vitamine D vergeleken met andere groepen om hun risico op het ontwikkelen van atriumfibrillatie te bepalen. Uit de resultaten bleek dat er bij patiënten met lage, laag-normale, normale en hoog-normale vitamine D-waarden geen verhoogd risico op atriumfibrillatie was. Echter, voor de groep met te hoge vitamine D-waarden was er een aanzienlijk hoger risico op atriumfibrillatie. In feite was het risico op atriumfibrillatie bij deze groep tweeënhalf keer groter dan bij patiënten met normale vitamine D-waarden.

Dit benadrukt het belang van het handhaven van een gebalanceerde inname van vitamine D. Hoewel vitamine D veel gezondheidsvoordelen heeft, zoals het ondersteunen van gezonde botten en het immuunsysteem, is het duidelijk dat een overmaat ervan schadelijke gevolgen kan hebben voor het hart.

Voor meer details over dit onderzoek, kun je het volledige verslag lezen op: https://www.eurekalert.org/news-releases/804716…

Waarom voelen veel mensen zich toch beter als ze vitaminen D slikken?


• Het onderdrukt ontstekingen, zie het als een verband. Het lost het niet op, dag doet retinol. Als je stopt met het suppleren van vitamine D komen de klachten snel weer terug.
• Dit komt door de verhoogde opname van calcium in de darmen die vervolgens de receptoren blokkeren en zo signalen niet meer door komen.
We kunnen zo calcificaties ontwikkelen.
Mogelijk ben je bekend met de term “Calcium shell”?

Hoe ontstaat een “Calcium shell”.

Natrium en potassium (kalium) zijn de mineralen in het lichaam die zorgen dat calcium en magnesium oplosbaar blijven in het bloed. Als het niveau van deze mineralen in de weefsels te laag is, dan zullen calcium en magnesium uit het bloed bezinken en tot harde deposito’s in het lichaam leiden, wat weerspiegeld kan worden in een So-check. De niveaus van natrium en potassium dalen in de weefsels wanneer de bijnieren uitgeput zijn, wat veel voorkomt.
Bij een Calcium shell is er meestal sprake is van psychologische terugtrekking, trauma’s en mogelijk overweldigende stress, een onvermogen om stress goed te verwerken of een zeer gevoelig lichaam zoals fibromyalgie. Om een calciumschil te corrigeren is het nodig om de activiteit van de bijnierklieren te herstellen met behulp van de adrenal-cocktail.

Men spreekt van calcificaties of verkalking, wanneer kalkzouten zich afzetten. In de geneeskunde spelen verkalkingen in vele organen een rol, zoals in de (halslag)aders, de pijnappelklier en in de borsten
Bij teveel vitamine D kunnen mensen calciumafzettingen krijgen in hun slagaders. Bij dieren kan teveel vitamine D ook leiden tot slagaderverharding, vooral wanneer zij ook aandoeningen hebben zoals hart- en vaatziekten, diabetes of nierproblemen.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Calcificatie
Lees ook https://academic.oup.com/ndt/article/27/5/1704/1844110

Hoge opslag vitamine D (125OH) geeft Renal potassium wasting.

Dit is het werk van Dr. Ferris aan de Yale Universiteit. Wat hij in 1962 ontdekten was dat supplementaire vitamine D Renal potassium wasting veroorzaakt. Bij een hoog vitamine D gaan we kalium uitplassen.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC291035/
Niemand praat over deze belangrijke implicaties.

Als potassium daalt, stijgt ook het ijzer in je weefsel.
Je lichaam heeft potassium nodig om alle cellen, spieren en zenuwen goed te laten functioneren.
Een laag potassium-gehalte in je lichaam kan gevolgen hebben zoals abnormale hartritmes, spierzwakte en zelfs verlamming.

Osteoporose.

Hoge vitamine D waardes blokkeren retinol, retinol is van belang om je ijzer goed te laten circuleren.
Cellen met de naam osteoclasten breken bot af (osteoclasie), de osteoblasten bouwen bot op.
Deze werken niet meer bij een te grote opslag van ijzer in het weefsel. Let wel je kan bij een hoge opslag van ijzer bloedarmoede hebben.
Vrouwen nemen makkelijker meer ijzer op dan mannen met name na de overgang.
Het is niet voor niets dat veel klachten verergeren als we stoppen met menstrueren. Zolang we menstrueren kunnen we nog wat ijzer kwijtraken via de maandelijkse bloedverlies.

We hoeven niet zulke hoge vitamine D waardes te hebben.

Maar wat zijn dan optimale vitamine D waardes?
Volgens onderzoekers van Johns Hopkins zou de opslag waarden van vitamine D rond de 21 ng/mL moeten liggen. Een niveau boven de 21 gaf geen extra bescherming en verhoogt het je C-reactief proteïne (CRP), dat een factor is bij de verstijving van slagaders en het risico op hart- en vaatproblemen
https://www.sciencedaily.com/releases/2013/05/130501192929.htm

Heb je een vitamine D-gehalte onder de 21 ng/ml?

Bloedtesten alleen kijken naar de opgeslagen vitamine D (125OH) niet de actieve vitamine D (1.25OH). Een lage bloedwaarde geeft je dus niet het totale plaatje. Vitaminen en mineralen werken niet los van elkaar het is teamwork.

Vitamine D innemen zonder de cofactoren die we nodig hebben om het te laten werken is als het “ geen sleutel hebben van je auto en toch verwachten dat hij start”.

Oorzaken van een tekort aan vitamine D.


Te weinig buiten komen.

Maximaliseer de tijd die je in de zon doorbrengt. We zijn geconditioneerd om te denken dat natuurlijk zonlicht kanker veroorzaakt en dat we dus binnen moeten blijven en Vitamine moeten slikken.
Dit is totaal onlogisch. Als je bezorgd bent over blootstelling aan de zon en kanker, lees dan dit https://www.facebook.com/kumuclinic/posts/1917060545275144
Fluorescerende verlichting binnen bevordert juist huidkanker. Wat betekent dat het belangrijker is om je huid binnen goed te bedekken en buiten bloed te stellen aan de ZON.
De zon stelt ons ook in staat om cholesterol (sulfaat) te produceren en wanneer er een tekort is, compenseert ons lichaam dit door beschadigd LDL om te zetten in plaque.

Een dieet met weinig verzadigde vetten en te weinig voedingsmiddelen die rijk zijn aan retinol (vitamine A).

Vetarme diëten, te weinig eiwitten eten of een variëteit aan eiwitten.
We zijn geconditioneerd om te geloven dat verzadigde vetten “slecht” zijn, dus blijven we er, heel plichtsgetrouw, van weg, consumeren weinig vet en/of vervangen deze gezonde vetten door oliën uit planten en zaden, die volledig vrij zijn van retinol.
Dierlijke eiwitten van goede kwaliteit uit verschillende bronnen (spiervlees, vette vis, orgaanvlees en zuivel) bevatten retinol.
Retinol is essentieel voor de activering van de D-receptor – VDR.

• Het gebruik van zonnebrandcrème
• Het dragen van een zonnebril. Zonlicht komt binnen via de retina in je ogen welke de vitamine A activeren.
• glyfosaat
• Gebruik van statines.
• Te veel en lang stress hebben.

Wat kan er gebeuren als je vitamine D slikt.


• Het put vitamine A (retinol) in de lever uit wat nodig is om de vitamine D receptor te kunnen activeren.
• Retinol is verantwoordelijk voor wat we denken dat vitamine D doet “HET UITZETTEN VAN ONTSTEKINGEN”.
• Retinol is weer nodig om copper te reguleren onder anderen in relatie tot de ijzerhuishouding (RES) en de omzetting van het schildklierhormoon T3.
• Vitamine D zorgt voor een verlies van potassium (kalium) wat verantwoordelijk is voor verkalkingen en een ijzerstapeling in de nieren. (Denk aan calcificaties en nierstenen). https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC291035/?page=1

Wat kan ik doen om de conversie (omzetting) van vitamine D te optimaliseren?

De belangrijkste factoren om een vitamine D-tekort te corrigeren zijn:
• Eet magnesiumrijk voedsel en vul deze aan met supplement als magnesium glycinate, magnesium matate en of epsom, zout (voeten baden) en of celzouten 7. Kijk wat werkt voor jouw experimenteer, persoonlijk gebruik ik alle vormen.
• Eet kwalitatief hoge dierlijke vetten. Denk aan eieren, zuivel, lever, boter…vette vis. Het gaat vooral om voeding waar vitamine A (retinol) vitamine D en K in zit.
• (Klafs) Lever is de beste Multi vitamine! Heb je moeite met het eten hiervan zoals ik dan zijn de supplement van NORDIC KINGS ook een optie https://nordickings.se/en/#produkter mail me even als je deze wilt bestellen.
Dus het verhogen van de inname van de cofactoren magnesium, borium (ga ik je later meer over vertellen), vitamine A en K2, het gebruik van levertraan, het zorgen voor voldoende blootstelling aan de zon, en het eten van voedsel dat vitamine D bevat.

Werk aan je stress deze sloopt je magnesium.

Zelf heb ik een vitamine D lamp aangeschaft. https://www.biochargeme.com/collections/all-products/products/sperti-vitamin-d-sunlamp

Vitamine D is geen vitamine.
We moeten de bouwstenen eten die ons lichaam gebruikt om hormonen te maken, waaronder vitaminen, mineralen, en cholesterol (vet).https://web.archive.org/web/20151207135709/https:/en.wikipedia.org/wiki/Cholecalciferol

•   Ga weer levertraan gebruiken ;-) Deze heeft de optimale verhouding tussen vitamine A en D. Levertraan is een van de oudste supplementen die er bestaan en het is een voedingsmiddel met een hoge voedingsstofdichtheid. Gelukkig smaakt de levertraan die we nu hebben een stuk beter dan het spul dat onze grootouders moesten drinken. De twee merken levertraan die ik aanbeveel zijn Rosita's en Nordic Naturals Arctic (niet de Arctic-D, waar synthetische D aan toegevoegd is)

In de natuur zijn vitamine A en vitamine D altijd in evenwicht.
Er zal altijd een minimum verhouding van 10:1 zijn tussen A en D.
Inname van vitamine D los van vitamine A, zal A uitputten (https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/22154532/

Het maakt niet uit hoeveel Vitamine D je inneemt, het is de Vitamine D Receptor (VDR) die bepaalt hoe de Vitamine D wordt gebruikt en VDR VEREIST retinol (Vitamine A). https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2879406/

Kort samengevat zijn er drie redenen waarom ik supplementen met hormoon D afraadt:

  1. Hierdoor neemt de hoeveelheid retinol in de lever af. Wanneer dit gebeurt, kun je geen koper in ceruloplasmine laden, wat betekent dat er geen energieproductie of antioxidant productie is = ontsteking en verhoogde magnesium verbranding.
    LAGE 125 OH-D is NIETS MEER dan een REFLECTIE van een vergevorderde ontsteking toestand, veroorzaakt door ijzer-geïnduceerde ontsteking die van invloed is op vele metabolische routes, waaronder Hormoon D. Je wilt je misschien verdiepen in de rol van RXR om VDR te ACTIVEREN… Hormoon-D is verloren zonder functionele niveaus van Retinol…https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25448738/
  2. Het verhoogt de calciumopname in de weefsels en cellen wat verantwoordelijk is voor calcium opslag anders dan in de botten en tanden.
  3. Het zal leiden tot renale potassium (kalium) verlies.

Ik hoor graag wat jou gedachten zijn.

Op YouTube kun je ondertitels vinden door naar de video te gaan die je wilt bekijken en te kijken of er een ondertitel-icoon beschikbaar is. Dit icoon bevindt zich meestal rechtsonderin de video, naast de instellingen-knop (een tandwiel).

“Vitamin D Deficiency”-Deconstructing the Deception.”

https://jimstephensonjr.substack.com/

Afspraak maken (3) AGES (2) Alvleesklier (2) Amsterdam (2) Auto-immuunziekte (3) Barneveld (2) Bijnieren (2) Blauw Licht (2) Bloedarmoede (4) Bloedonderzoek (2) Bloedsuikerspiegel (8) Borstgezondheid (7) borstkanker (7) Boxtel (2) Calcificatie (3) Calcium (3) Ceruloplasmine (2) Cholesterol (4) Circadiaans Ritme (2) Circadian ritme (3) Cortisol (3) Darmen (7) Detox (5) Diabetes (5) DNA (2) Echografie (4) Endocrine disrupters (5) energie (9) Energieproductie (2) Estrogeen dominantie (3) Fibrocystic breast (6) Fibrotisch borstweefsel (6) Fysiologie (2) Gal (3) HbAic (3) Heerenveen (2) Hoge bloedruk (2) Hormoonhuishouding (10) Hormoonverstoring (7) IJzer (9) IJzerrecycling (2) IJzersupplementen (2) Immuunsysteem (4) Insuline (3) Insulineresistentie (6) Jodium (4) Kalium (2) Knobbel (2) Koper (8) Laaggradige Ontsteking (3) Levensstijl (6) Lever (8) Lymfe (3) Lymfecongestie (6) Lymfestelsel (2) Maagzuur (4) Magnesium (5) Mammografie (5) Melatonine (2) Microcalcificaties (2) mineralen (5) Mondgezondheid (3) Morley Robbins (5) Oestrogeen (3) Oestrogeendominantie (11) Oligoscan (SO-check) (16) Ontstekingen (6) Opgeblazen gevoel (3) Overgewicht (4) Oxidatieve stress (4) PCOS (2) Pijnlijke borsten (5) Preventie (2) Prijslijst (2) Progesteron (2) Retinol (4) Risico op borstkanker (15) Routebeschrijving (6) Schildklier (14) Slaap (7) Spijsvertering (8) Stemmingswisselingen (4) Stofwisseling (5) Stress (14) Stressmanagement (10) Thermografie (18) Vita K (2) Vitamine (2) Vitamine A (4) Vitamine B (2) Vitamine C (2) Vitamine D (3) Vitamine E (2) Vitamine K2 (3) Vitaminen (2) Voeding (2) Vrije radicalen (2) Vroege detectie (4) Zink (3) Zwolle (2)


Meest gelezen

Thermografie Amsterdam

DOE EEN TERUGBELVERZOEK

Door de drukte ben ik soms moeilijk bereikbaar.
Als je graag teruggebeld wilt worden dan kan dat.
Laat jouw nummer en een korte omschrijving hier achter.
Ik streef er naar om binnen drie werkdagen terug te bellen.

© 2022 Thermografie Amsterdam