Vitamine K2 gaat bontontkalking en aderverkalking tegen

Vitamine K2

Wij zeggen het al een tijdje maar onlangs kwamen wij op youtube een aantal videos tegen over vitamine K2. Hierin komt Professor Vermeer van de Universiteit van Maastricht aan het woord met een zeer opgetogen relaas over Vitamine K2. Het wordt nog net geen wondermiddel genoemd.

Het eerste filmpje komt van de Limburgse omroep L1 uit het programma Limburg laat:

En ook RTL7 heeft er aandacht aan besteed:

De Vita-K meter van Professor Vermeer

Om iets te kunnen zeggen over de conditie van de bloedvaten en de vitamine K in het lichaam heeft Cees Vermeer een bedrijfje opgericht om eenvoudige meting te ontwikkelen: de Vita-K meter.

Verband COVID-19 en vitamine K tekort

Lees

Wij hebben dit apparaatje aangeschaft en kunnen daarom het volgende aanbieden:

Gratis Vita-K meting bij ieder consult van Thermografie Amsterdam

Meer weten over de Vita-K meting en wat het precies meet?

Lees dan hier verder

Klik Hier

De gemiddelde inname van vitamine K2-die we binnen krijgen via onze voeding is bijzonder gedaald de afgelopen 50 jaar.  

De Rotterdam-studie in 2004 is een studie van 10 jaar geweest waar ruim 4500 mensen aan deelnemen.

observatieperiode significant minder calcium in hun bloedvaten hadden.

De conclusie was dat ongeveer 90% van de deelnemers een tekort heeft aan vitamine K2.

Vitamine K2 gunstig is gunstig voor:

  • De botten, Met extra inname van vitamine K kan zelfs osteoporose worden voorkomen!!
  • Hart en bloedvaten door de vermindering van aderverkalking, vitamine K2 speelt een hoofd rol in de preventie van arteriële verkalking.
  • Insulineresistentie en remmend bij diabetes (Bloedglucosegehalten regulering door gecarboxyleerd osteocalcine en het ontstekingsremmend effect).
  • Gewrichtsontsteking (Remmende werking op van diverse ontstekingsbevorderende stoffen zoals COX-2, prostaglines type 2).
  • Verlaging van de cholesterolspiegel
  • Remming van plaquevorming zoals AGE’s. (advanced glycation end products)
  • Remming van reuma en artritis.
  • Remmend bij leeftijdsgerelateerde ziekten, waaronder neurodegeneratieve ziekten, de progressie van de ziekte van Alzheimer en beginnende dementie.

Een belangrijke functie van vitamine K is het activeren van de Gla-eiwitten, die samen met vitamine D de calciumhuishouding reguleren en verkalking van zachte weefsels als ook de borsten en botontkalking of wel osteoporoses  tegengaat.

Via de voeding krijgen we met name vitamine K1 binnen uit groene bladgroentes.

De functie van vitamine K is het activeren van GLA proteïne, de remmer van kalkafzetting in zachte weefsel.

Vitamine K2 is een groep van menaquinonen wordt geproduceerd door bepaalde bacteriën en komt in beperkte mate voor in vlees, zuivel en eieren.

Vitamins K2 wordt getransporteerd zowel met LDL(net als vitamine E).

  • Vitamine D versterkt de effecten van vitamine K tegen onder meer osteoporose, arteriosclerose en kanker.
  • Vitamine C versterkt de antikanker activiteit van vitamine K.

Vitamine K-tekorten kunnen naast het niet eten ook ontstaan door:

  • Leverziekte, cystische fibrose.
  • Gal problemen of het ontbreken van een Gal. Het is namelijk een vet-oplosbare vitamine)
  • Bij darmproblemen als: chronische diarree, coeliakie, ziekte van Crohn, colitis ulcerosa, short bowel syndrome, intestinale resectie (met name laatste deel van het ileum),
  • Na een maagverkleining
  • medicijngebruik zoals antibiotica en aspirine.
  • Alcoholisme
  • Overgewicht
  • Vitamine A en E (in hoge doseringen) kunnen de vitamine K verlagen.

Vitamine D stimuleert K2 en verhoogt de beschikbaarheid van calcium.

Wees je bewust dat ook Q10 ook vitamine K2 achtige effecten heeft als interactie bij bloedverdunners. Gebruik van beide middelen bij bloedverdunners verhogen het risico op bloedverdikking.

PAS OP ALS JE BLOEDVERDUNNERS SLIKT.

Dan mag K2 uitsluitend onder medische supervisie worden gebruikt.

  • Suppletie met vitamine K vermindert de werkzaamheid van vitamine K-antagonisten als bloedverdunners zoals warfarine. Bij gebruik van deze medicatie is medische supervisie nodig bij doseringen van vitamine K boven 100 mcg per dag.
  • Het gebruik van vitamine K-antagonisten (bloedverdunners zoals warfarine) wordt geassocieerd met toename van verkalking van de hartklep en coronaire slagaders.

Er zijn mega veel studie’s over vitamine K2. Hier zo enkele:

Food and Nutrition Board, Institute of Medicine. Dietary Reference Intakes for Vitamin A, Vitamin K, Arsenic, Boron, Chromium, Copper, Iodine, Iron, Manganese, Molybdenum, Nickel, Silicon, Vanadium, and Zinc. Washington, DC: National Academy Press, 2002. Available at: www.nap.edu/books/0309072794/html/.

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/15961706/

Relation of oral anticoagulation to cardiac valvular and coronary calcium assessed by multislice spiral computed tomography

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/16169351/

Regression of warfarin-induced medial elastocalcinosis by high intake of vitamin K in rats

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/17138823/

Vitamin K status and bone mass in women with and without aortic atherosclerosis: a population-based study

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/8849401/

A comprehensive review of vitamin K and vitamin K antagonists

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/10806559/

High dietary menaquinone intake is associated with reduced coronary calcification

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/18722618/

Anti-arthritis effects of vitamin K(2) (menaquinone-4)–a new potential therapeutic strategy for rheumatoid arthritis

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/17681015/

Age- and brain region-specific effects of dietary vitamin K on myelin sulfatides

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/20092997/

Patients with unstable control have a poorer dietary intake of vitamin K compared to patients with stable control of anticoagulation

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/15886802/

Dietary Reference Intakes for vitamins A and K, iron, iodine, chromium, copper, manganese, molybdenum, zinc, and other potentially beneficial trace elements such as boron to determine the roles, if any, they play in health.

https://www.nap.edu/read/10026/chapter/1